Kari Paakkunainen
Konsultti ja rekisteröity jääkiekkoagentti
YJEAT15, UMA12
OTA YHTEYTTÄ
p. 040 703 1332
Ensimmäinen tapaaminen aina ilmainen. Konsultointi alkaen 150€.

Ärtyneiden asiakkaiden hoito

Autoalalla toimiva ystäväni kertoi minulle, miten hän hoiti ärtyneiden autohuoltoasiakkaiden laskutusasiat.

Ystäväni vieraili jokaisen asiakkaan luona tarkoituksenaan periä pitkälle erääntyneet laskut. Hän tiesi laskut täysin oikeutetuiksi, mutta ei kuitenkaan maininnut tätä asiakkaalle. Hän meni asiakkaiden luo selvittämään, että mitä hänen autoliikkeensä oli tehnyt tai jättänyt tekemättä.

Hän teki asiakkaalle selväksi, ettei voinut muodostaa omaa mielipidettään ennenkuin on kuullut asiakkaan version tapahtuneesta. Hän sanoi, että autoliike ei voinut katsoa olevansa erehtymätön ja että hänen mielenkiintonsa kohdistuu vain asiakkaan autoon, jonka asiakas itse tietenkin tuntee parhaiten.

Hän antoi asiakkaan puhua ja kuunteli sillä mielenkiinnolla sekä myötätunnolla, jota asiakas kaipasi. Lopulta, kun asiakkaan mieli oli tasaantunut hän myönsi, että koko asia on käsitelty väärin. Autoliikkeen olisi ensin pitänyt kuunnella asiakasta, eikä asian olisi pitänyt koskaan päätyä tähän pisteeseen. Hän kertoi olevansa pahoillaan yhtiönsä puolesta ja esitti nöyrimmän anteeksipyyntönsä. Kun hän oli kuunnellut asiakkaiden versiot asiaan liittyen, ei hän voinut olla tuntematta asiakkaiden oikeamielisyyttä ja kärsivällisyyttä.

Tämän jälkeen hän antoi asiakkaiden itse ratkaista maksavatko laskunsa vai eivät ja mikä ikinä olikaan asiakkaiden päätös, niin se hyväksytään. Laskujen summat olivat 300-700€. Asiakkaita oli kuusi ja ainoastaan yksi jätti laskunsa maksamatta.
Mitä tapahtuikaan sitten. Kaikki kuusi ostivat uuden auton vuoden sisällä tästä kyseisestä autoliikkeestä.

Mitä tästä opimme. Kannattaa kuunnella ja keskittyä asiakkaisiinsa.

Asiakkaasi ovat yrityksesi tärkein voimavara.


Videosuosituksia Karista

Kun tulee asiaan liittyen jotain kysyttävää, niin ole yhteydessä p. 040 703 1332 tai kari@karipaakkunainen.fi